[Interview] Lifestyle-advies op basis van data

  • Online
  • 1 mrt 2018 @ 10:11
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Big data

Moleculair voedingsdeskundige Dennis Bast en sportondernemer Sander Bast lanceren Analyse Me. Een interactief online platform waarop consumenten hun eigen DNA in kaart kunnen laten brengen. Elke DNA-analyse gaat gepaard met een persoonlijk lifestyleadvies op basis van de verkregen data.

Hoe is het idee ontstaan om Analyse Me op te richten?
Dennis: Het idee is ontstaan tijdens een vakantie op Tenerife (2015) toen ik aan Sander uitleg gaf over wat voor informatie je allemaal uit je DNA kunt halen en dat een Amerikaans bedrijf al DNA-tests verkocht aan consumenten. Het idee liet Sander niet meer los en voor zijn minor Ondernemerschap in april 2016 richtte hij Analyse Me op. Ik ben moleculair voedingswetenschapper en ontwikkelde in mijn vrije tijd een prototype. Per 1 augustus 2017 zijn we allebei fulltime bezig om een volwassen product neer te zetten. Het eerste resultaat is er al, sinds eind januari 2018 is onze nieuwe website live, inclusief interactief online platform waarop klanten hun eigen DNA kunnen verkennen.

Welk probleem lost Analyse Me op? Zou je aan de hand van een case – mag ook fictief zijn – kunnen laten zien hoe het werkt?
Dennis: Het komen en gaan van dieethypes laat zien dat een one-size-fits-all-benadering niet werkt. Omdat iedereen uniek is, niet alleen biologisch gezien maar ook qua gedrag, wensen en behoeften, bieden wij een gepersonaliseerde benadering. In het kort gezegd geven wij leefstijladvies op het terrein van voeding, gezondheid en beweging op basis van je DNA. Onze visie reikt verder, namelijk personalised health volgens een systeembiologiebenadering. Een soort Google Maps van jezelf, die niet alleen alle lagen van je eigen biologie omvat, maar ook andere data, zoals die van smartphones en andere wearables. We zijn gericht op gezond zijn en blijven, en zien een toekomst waarin iedereen zelf de regisseur is van zijn eigen gezondheid.
Case: Nina, een 31-jarige single carrièrevrouw, is veel met haar gezondheid bezig. Ze probeert gezond te eten en gaat 3 keer per week naar de sportschool. Toch is ze niet helemaal tevreden over hoe het allemaal gaat, ze is vaak gestrest en eigenlijk altijd moe. Ze is daarom erg benieuwd naar hoe haar lichaam precies werkt en of er persoonlijke aandachtspunten zijn waarmee ze haar gezondheid en welzijn kan verbeteren en bestelt een Analyse Me DNA-kit. Uit de analyse van haar DNA blijkt onder andere dat ze een verhoogd risico heeft op een vitamine D-tekort en een verhoogde behoefte aan foliumzuur. Op basis van haar DNA, gedrag, leeftijd en geslacht krijgt ze het advies om als de R in de maand zit een vitamine D-supplement te slikken, en meer groente en gevarieerder te gaan eten om voldoende foliumzuur binnen te krijgen. Nina krijgt ook het advies om goed te letten op haar inname van vette vis, omdat ze baat heeft bij een hogere inname van omega 3-vetzuren. Naast haar kopje normale koffie om half zeven ’s ochtends drinkt ze alleen nog maar Decafé, omdat uit haar DNA-test naar voren kwam dat ze cafeïne langzaam afbreekt. Nina besluit ook om haar trainingsschema iets aan te passen – meer gewicht en minder herhalingen – dat past beter bij haar spieropbouw en persoonlijke doelen.

Valt de gebruikte methode onder wetenschap of pseudowetenschap?
Sander: Wij nemen wetenschap uiterst serieus. We baseren onze op peer-reviewed wetenschappelijke publicaties en beoordelen de bewijskracht aan de hand van een protocol dat is gebaseerd op wetenschappelijke richtlijnen opgesteld door experts op het gebied van klinische genetica en personalised health and nutrition. Daarnaast zijn we druk bezig met het vormen van een raad van advies en het opzetten van samenwerkingen met universiteiten en hogescholen – denk hierbij zowel stages/afstudeeropdrachten als onderzoeksprojecten - om dit te waarborgen.




Via welke marketingkanalen wordt de Nederlandse consument bekendgemaakt met AnalyseMe?
Sander: Analyse Me is net gestart met online marketing via Facebook en Google. Andere kanalen zullen volgen. Daarnaast is er veel interesse van partners (op het gebied van bijvoorbeeld sport, voeding en gezondheid) die op verschillende manieren met ons samen willen werken. Zowel strategisch alsook op actiematig.

Wat is de doelstelling voor het eerste jaar?
Sander: De Nederlandse markt veroveren en ons klaarmaken voor het betreden van de internationale markt.

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken